Máslo je vedle kokosového a olivového oleje jedním z mých nejoblíbenějších tuků. Přidávám si ho do ranní bulletproof kávy, do vajíček, do horké quinoy. Když mluvím o másle, mám na mysli grass fed máslo, tedy máslo z mléka krav, které se převážně krmí na pastvě, a které oproti běžnému (grain fed) máslu obsahuje až 5 krát více Omega-3 mastných kyselin, a 2 krát více CLA (konjugovaná kyselina linolová), vitamíny A, E a K2.

IMG_3009

Pro výrobu domácího ghí, tedy přepuštěného másla, proto používám pouze grass fed máslo. U nás je bohužel celkem omezený výběr, co se grass fed másla týče. Naštěstí pár obchodů včetně Kauflandu, Lídlu a dříve i Intersparu (v novém Albertu jsem ho už neviděla), prodává irské grass fed máslo značky Kerrygold, na které nedám dopustit.

FullSizeRender

A proč si vůbec dávám tu práci s přepuštěním másla na ghí, když je grass fed máslo samo o sobě super food?

  1.  Ghí má vyšší bod přepalování než máslo. Při příravě ghí se z másla odpařuje voda a odstraňuje mléčná bílkovina, takže nám zbyde pouze čistý tuk, jehož bod přepalování (200-250°C) je vyšší než bod přepalování másla (150°-180°C).
  2. Ghí má daleko delší trvanlivost než máslo, a prý (zatím jsem si to nemohla sama ověřit) může vydržet až 100 let :).
  3. Ghí neobsahuje (nebo jen minimálně) laktózu a kasein, takže je vhodné i pro ty, kteří se pro intoleranci laktózy mléčným výrobkům vyhýbají.
  4. Ghí je bohaté na vitamín K2 a CLA, pokud je vyrobené z grass fed másla. Dále obsahuje kyselinu máselnou, mastnou kyselinu s antivirovými a protirakovinnými vlastnostmi, vitamíny A, E, niacin a také minerály (sodík, draslík, vápník, fosfor, hořčík a železo).
  5. Ghí je základem indického vaření a podle ajurvédy má regenerační a léčivé účinky.  Pomáhá při trávení, podporuje metabolismus, snižuje hladinu cholesterolu, zvyšuje imunitu těla, posiluje ledviny, mozek a nervovou soustavu a zlepšuje paměť. Zároveň se používá na suchou nebo popálenou kůži.

 

Výroba ghí je celkem jednoduchá, jen je nutné přesně dodržet postup, aby se nám mléčná bílkovina příliš nepřepálila. Osobně ghí většinou vyrábím ze 2 až 3 kostek grass fed másla, abych ušetřila čas. Záleží ná Vás, zda si nejdříve výrobu vyzkoušíte s jednou kostkou, popřípadě se do ghí rovnou pustíte ve velkém.

Na příravu budete potřebovat pouze máslo, hrnec a utěrku nebo kus plátýnka, přes který přepuštěné máslo přecedíte.

 

Postup:

Máslo dejte do hrnce a nechte na mírném plameni rozehřát. Mezitím si připravte kus plátýnka a nádobu, ve které budete ghí skladovat.

IMG_3755

Máslo nechte 20 – 30 minut jemně probublávat.

IMG_6029

Během procesu se nám vytvoří tři vrsty – vrstva pěny na povrchu, kterou odstraníme lžící, vrstva tekutého máslového tuku uprostřed a usazenina z mléčné bílkoviny na dně, která se nakonec přecedí.

IMG_0470

 

IMG_9137

Signálem, že je ghí hotové, je nazlátlá barva, lehká oříšková vůně a nahnědlá usazená bílkovina na dně másla.

IMG_3647

Máslo nechte chvíli vychladnout a poté přeceďte.

IMG_5413

 

IMG_9371

 

IMG_6919

 

IMG_6215

 

IMG_1086

Zbylá pěna se dá použít například do quinoy nebo batátové kaše.

IMG_4265

Hotové ghí necháme vychladnout při pokojové teplotě. Poté skladujeme v chladu v uzavřené nádobě.

IMG_6971

 

IMG_9209

Ghí se dá koupit i v bio obchodech, ale vzhledem k ceně, která je většinou až třikrát vyšší, než cena másla, ze kterého si ghí doma připravíte, se to rozhodně nevyplatí.

IMG_3242

 

31

Podobné články