Co je vlastně to cukrfree? To jakože jíš 0g sacharidů za den? Vždyť to přece nejde. A hlavně tělo si o cukr říká nebo aspoň to moje si o něj říká!

Tak za prvý. Vaše tělo si o cukr neříká, říká si o něj mozek a to proto, že jste na cukru závislý stejně jako na každý jiný návykový látce. Za druhý. Jíst 0g sacharidů za den jsem zkusila jen jednou při sacharidových vlnách, který mi doporučil muj spolužák – kulturista ze školy (dík moc, Vašku) a bylo to asi nejhorších 10 dní v mym životě. I když dost pochybuju o tom, že jsem při 0g sacharidu za den tu nulu opravdu měla, vzhledem k tomu, že sacharidy jsou téměř ve všem. Takže ne-e, cukrfree není o tom, že jíte 0g sacharidů, ale spíš o tom, že se určitejm druhům sacharidů, který pro vás nejsou dobrý, vyhnete.

Nejdřív si ale musíme v těch cukrech udělat trochu pořádek. Takže, hlavní cukry, se kterejma se denně potkáváte jsou glukóza, která se nachází téměř ve všem, co jíme a je tak základním zdrojem energie, laktóza, tedy disacharid, který se skládá z glukózy a galaktózy, a je obsažená ve všech druzích mléka, sacharóza – běžný cukr tvořený z půlky glukózou a z půlky fruktózou, a který si tak rádi sypete do kafe nebo čaje, a který kromě energie nedá tělu nic užitečnýho. No a na závěr fruktóza.

No a proč si nechávám fruktózu na závěr? Důvod je jasnej. Fruktóza je ze všech těch cukrů tím nejhorším zlem! “Cože?! To snad nemyslí vážně?! Vždyť fruktóza je přírodní cukr! Pche, odmítám tyhle bludy dál číst!”

Pokud předchozí věta přesně vystihla vaší reakci na můj statement o tom, že fruktóza je zlo, tak vězte, že nejste jediný, který by takhle reagovali. Pravdou je, že kdykoli někomu řeknu o tom, jak je fruktóza špatná, okamžitě následuje nevěřícnej pohled doprovázenej komentářem obsahujícím slova “ovoce, příroda, přirozenost”. Jasně, jasně! Příroda to má dobře vymyšlený, jen lidi se jí často snaží obelstít a znásilnit tak, že výslednej produkt nemá s úmyslem přírody nic společnýho. Tak například. Natrhejte si čtyři jablka a po obědě je všechny snězte. Že jsem se zbláznila? Dobře tak jinak. Natrhejte si čtyři jablka, udělejte z nich sklenici džusu a po obědě ji vypijte. Že jste nenásilnou cestou přijali všechny ty dobrý věci ze čtyř jablek? Haha, keep dreamin’! Ve skutečnosti jste právě vypili množství cukru ze čtyř jablek (16 lžiček), ale všechny ty dobrý věci z jabka vyhodili do koše.

apple-picture

Už chápete o čem mluvim? Předávkovat se fruktózou při běžnym jezení ovoce jako něčeho, co je přírodní dezert, je skoro nemožný. Ale předávkovat se fruktózou, kterou se v dnešní době sladí už skoro všechno, je víc než pravděpodobný.

Narozdíl od glukózy, kterou najdete všude v přírodě, a která byla dlouhou dobu součástí našeho jídelníčku, byla fruktóza kdysi něčím výjimečným – sem a tam nějaká ostružina, nebo jahoda v lese, jednou za rok. V dnešní době je fruktóza všude. Naši předci se mohli s fruktózou setkat ve formě medu, sezónního ovoce a některé zeleniny. My se v dnešní době s fruktózou setkáváme nejen ve formě čerstvého ovoce, zeleniny a medu, ale i v podobě ovocných džusů, limonád, energy drinků, marmelád, zmrzlin, čokolády a jiných sladkostí, sušeného ovoce, sirupů jako je agáve, a všech potravin, které obsahují rafinovaný cukr nebo vysokofruktózový sirup (asi tak 80% všech běžně dostupných potravin).

Že jste teď nenápadně koukli do skříně, abyste zkontrolovali, kolik těhle vysokofruktózových potravin doma vesele používáte? Tak jen pro představu:

 

Agáve sirup – 90% fruktóza

Běžný cukr – 50% fruktóza

Med – 40% fruktóza

Javorový sirup – 40% fruktóza

Kokosový cukr/sirup – 38% – 48% fruktóza

Stévie – 0% fruktóza

 

Takže teď už víme, že fruktóza je špatná, že jí je všude víc než dost, ale pořád nevíme, proč je špatná. Na prvním místě je nutno říct, že na rozdíl od glukózy (kterou si btw dokáže tělo vyrobit samo), fruktózu ABSOLUTNĚ nepotřebujeme. Takže všechny ty řeči, že si vaše tělo o tu zmrzlinu prostě říká, jsou jen výmluvy a omluvy pro to, abyste mohli uspokojit svojí závislost. A že je jednou za čas potřeba si dopřát pořádnej kus čokolády? BS. Pokud chcete tělu opravdu dopřát, kupte si pytlík raw kakaa, kokosovej olej nebo kakaový máslo, vanilku, ořechy a pár mraženejch lesních plodů a vyrobte si pravou a poctivou čokoládu doma.

Dalším problémem u fruktózy je to, že díky ní jíme víc. Nadměrná konzumace fruktózy totiž blokuje tzv. negativní zpětnou vazbu, která dává mozku signál “hele už máš dost, tak bys mohla přestat jíst” a tak se cpeme do aleluja.

Mimo to že díky fruktóze nevíme, kdy máme dost, nám tahle potvora dělá v těle ještě další problémy. Narozdíl od glukózy, kterou dokáže přeměnit v energii jakákoli buňka našeho těla, se fruktóza před tím, než se přemění v energii, musí metabolizovat v našich játrech. No a k čemu teda dojde, když máme fruktózy až moc? Tramtadadááá –  přemění se v tuk. Ten se potom usazuje (nejen) na vašich orgánech, což je právě jedna z věcí, který fakt nechcete.

No a když si pak do googlu zadáte “harmful effects of fructose” vyjedou Vám takový srandy (studie 1,2) jakože nadměrná konzumace fruktózy může za růst obezity a dislipidemie, způsobuje ztučnění jater, metabolický syndrom, díky tomu i cukrovku 2. typu a srdeční choroby.

Doufám, že tenhle článek přiměje alespoň některý z vás se zamyslet nad tím, zda opravdu věřit marketingovejm strategiím všech těch firem (pro právníky – obchodních společností), kterým tak strašně záleží na vašem zdraví nebo jestli si udělat vlastní research a začít jíst tak, abyste co nejmíň škodili tomu nejdůležitějšímu, co v životě máte – vašemu zdraví.

60

Podobné články